(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Verkeer in Thailand

In Thailand rijdt men links, is het druk, heeft men veel regels, rijdt men zonder rijbewijs, drinkt men veel, wandelt men liever niet, enz. Kortom een paar zaken die opvallen in het verkeersgedrag van de Thai.
Hieronder een paar opavllende zaken:

Autorijden in Thailand

In Thailand is autorijden ongeveer hetzelfde als wandelen over een schietbaan waar men met losse flodders schiet en soms ook met scherp.

autocartoonIn Thailand rijdt men links. Althans, het merendeel. Ongetwijfeld zal er in een wet staan dat het verkeer in Thailand links hoort te rijden, maar dat neemt niet weg, dat veel Thai toch de andere kant van de weg gebruiken. Met name brom- en motorfietsen. Maar je moet ook niet vreemd opkijken als er op jouw weghelft een pickup truck op je af komt, omdat de bestuurder daarvan even een korte route wil nemen.

In ons land gebruikt men verlichting op een voertuig als het donker is. In Thailand kan dat ook, maar in heel veel gevallen gebeurt dat niet. Dus af en toe duikt er uit het duister plotseling een brommer, motor of auto op. Als deze dezelfde richting op rijdt als je zelf, heb je geluk, maar het kan ook anders.

fileStoplichten zijn in Thailand hetzelfde als in het westen: bij rood word je geacht te stoppen en bij groen mag je door. Net als bij ons vindt men dat erg lastig en probeert men toch ook door rood te rijden. In Thailand hebben ze dat wat gemakkelijker gemaakt, want in Bangkok en Pattaya vind je nu stoplichten waarbij precies wordt aangegeven hoe lang ze nog op rood of op groen staan. Dus als je ziet dat een stoplicht nog 3 seconden op groen staat: plankgas en doorrijden!! En als je ziet dat het nog 2 seconden duurt voordat hij van rood op groen springt: gas geven en in de startblokken!! Boze tongen beweren dat dit voor de verkeersveiligheid is, maar de echte automobilist weet wel beter.....

In Bangkok autorijden is een merkwaardig iets. Bangkok is eigenlijk één constante file van een aantal rijen dik, dus van rijden is er nauwelijks sprake. Toch zijn er bestuurders die denken op te kunnen schieten door van links naar rechts en omgekeerd van de ene file in de andere te schuiven. Dat dat niet altijd goed gaat zie je aan de vele deuken in de zijkanten van de auto's, met name de taxi's.
Daarnaast proberen de vele tuktuks en motorrijders overal tussendoor te persen wat het verkeer er niet overzichtelijker op maakt. Gelukkig zie je tijdens de spits overal agenten staan, die met zwaaiende armen de stilstaande files tot bewegen proberen te dwingen. Daarbij driftig gesteund door hun fluitje. Resultaat nihil, maar men blijft toch driftig doorgaan.

Ander leuk fenomeen: Bij het winkelcentrum Siam Paragon in Bangkok is een grote parkeergarage. Degenen die daar uit willen, komen in vier tot zes rijen naar de straat toe, waar ze allemaal linksaf moeten. Daar is echter maar één rijstrook, die ook al vol staat..... Af en toe komt er een verkeersregelaar met een fluitje, maar als hij ziet dat hij de chaos ook niet kan oplossen, gaat hij maar weer naar de kant en geeft weer vrij baan voor het Thaise improvisatietalent.

En zo kun je nog heel wat situaties beschrijven. Omdat Thai in het algemeen geen rijexamen doen zie je dus dat men er vanuit gaat dat je altijd voorrang hebt. Je hebt immers nooit geleerd dat er andere weggebruikers zijn en dat je daar regels voor hebt. Die kom je pas tegen als je gaat rijden en hoe moet dat dan? Net doen of jij de enige bent!!

De 'Klab rot' of U-turn (กลับรถ)

klabrotIn Thailand kan men op de snelwegen nooit rechtsaf. Ook op brede straten in de stad is het vaak onmogelijk om rechtsaf te slaan. Als je echter toch rechtsaf wilt, zul je eerst via de zogenaamd 'klab rot' naar de andere weghelft moeten zien te komen en weer terugrijden tot je de weg gevonden hebt waar je rechtsaf had moeten gaan. Je kunt er dan naar toe door linksaf te slaan.
Hoe men ooit op dit idee gekomen is, is mij onduidelijk want het zorgt voor veel verkeersoverlast en ongelukken. De meeste 'klab rots' bevinden zich in de middenberm van de weg. Auto's die via een 'klab rot' terug moeten rijden, staan daarvoor vaak opgesteld op de rijbaan waar het snelste verkeer is. Dat moet dus uitwijken daarvoor. Verkeer dat gebruik maakt van de 'klab rot' moet wachten tot de andere rijbaan vrij is en dat kan soms lang duren. Met name bussen en vrachtwagens hebben dat geduld niet en beginnen gewoon aan hun terugkeer. Het verkeer op de andere rijbaan moet dan remmen, rijdt tegen de bus/vrachtwagen op of schiet op de vluchtstrook of in de berm.

Het vervelende van dit systeem is, dat als je rechtsaf moet en je mist een 'klab rot' je soms vele kilometers moet rijden naar een volgende. Verspilling en ergernis dus. Nog lastiger wordt het, als men besloten heeft de 'klab rot' te sluiten. Vaak gebeurt dat rond nieuwjaar, omdat het dan extra druk is op de wegen. Het kan je dan heel veel extra kilometers en tijd kosten om op de plaats van bestemming te komen.

Hieronder een aantal foto's van een vrij rustige 'klab rot' in Jomtien:

 

Voorbeeld van een u-turn   Voorbeeld ven een klab rot

 

Tegenwoordig probeert men sommige situaties veiliger te maken en maakt men 'klab rots' over of onder de weg. Dan moet je niet door de middenberm keren, maar moet je links uitvoegen om van de 'klab rot' gebruik te kunnen maken. Probleem daarbij is, dat ze dat pas aangeven als je al bij de 'klab rot' bent, dus is het zaak meteen naar links te schieten (veilig?) of – als je te laat bent – door te rijden naar de volgende. Ga je dan alvast links rijden, dan zul je altijd zien dat de volgende 'klab rot' weer gewoon door de middenberm is en je dus naar rechts moet schieten.
Nadeel van het 'klab rot' systeem is, dat het niet echt veilig is. Voordeel is, dat je altijd alert blijft!

Voetganger in Thailand

trottoir met electraThailand is een land waar de mensen niet graag lopen. Òf men zit in de auto òf men rijdt op brommer of motorfiets. Zelfs voor de kleinste afstand gebruikt men gemotoriseerd verkeer. Een enkeling neemt een fiets, maar dat is een hoge uitzondering in het land van de glimlach. Er wordt dan ook glim gelachen als men iemand in het warme weer bezweet ziet langs komen op zo'n trapding. Maar voetgangers is een heel ander verhaal. Soms loopt men ook wel en daar houdt men bij de aanleg van wegen en straten natuurlijk rekening mee. Bijna overal zijn trottoirs, er zijn zebrapaden en voetgangersbruggen om over drukke wegen te kunnen komen.

Maar daar begint de ellende. Zebrapaden worden eenmalig geschilderd en daarna slijten ze weg en zie je ze nauwelijks nog. Maar afgezien daarvan: het overige verkeer houdt helemaal geen rekening met zo'n oversteekplaats. Men ziet de voetgangers niet eens!! Doorrijden is het devies! Dus met gevaar voor eigen leven kun je gebruik maken van zebrapaden, maar met het advies: ontleen er geen rechten aan! Niemand stopt voor je, zoals bijvoorbeeld in Nederland verplicht is.
Dan hebben we de voetgangersbruggen, die vaak hoog boven de weg zijn aangelegd. Dat betekent vaak een hele klimroltrapbij de skytrain in Bangkok. Nog afgezien van het feit, dat je eerst honderden meters (soms nog verder) moet lopen om zo'n brug te vinden. En als je er dan overheen wilt, dan is het vaak een vuilnisplaats, of er zitten veel bedelaars of straatverkopers. Dat allemaal afhankelijk van de plek waar de brug geplaatst is natuurlijk.

In Bangkok heb je veel voetgangers oversteekplaatsen via de stations van de skytrain. Voor de vermoeide stadswandelaar zijn daar gelukkig vaak roltrappen. Maar bij de aanleg daarvan heeft men zich soms verrekend en zijn de roltrappen te kort. Dat betekent dus: eerst een trap op om daarna met de roltrap verder te gaan!!
Ikzelf loop graag door steden en dorpen, omdat je dan het meeste ziet. fietspadMaar dat is lang niet altijd eenvoudig. Er zijn in de meeste gevallen wel stoepen, maar deze zijn soms extreem hoog of er zijn plotseling obstakels geplaatst; de stoep is om onverklaarbare reden opgebroken of eindigt in het niets, zoals achter een hek of tegen een gebouw.

In 2015 heb ik tijdens een wandeling eens een aantal foto's gemaakt van de stoep en wat viel mij toen op in Jomtien? De stoep is helemaal niet voor wandelaars, maar voor fietsers! Maar waar zijn die dan en hoe omzeilen die de obstakels? Kortom; de voetganger is een lastig iemand in het Thaise verkeer. Officieel wel toegestaan, maar verder vogelvrij! Maar als je goed oplet kom je toch wel overal. Ik ben na alle wandelingen tenminste ook weer heel thuis gekomen!