(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Bagan, niet voor niets werelderfgoed

Zonsopgang over Bagan

Bagan wordt beschouwd als één van de hoogtepunten in Myanmar. En niet voor niets. Dit gebied herbergt ruim 4100 tempels, pagodes en andere religieuze bouwwerken. Deze zijn in een periode van ongeveer 250 jaar gebouwd tussen 1000 en 1287.

De eerste dag

De eerste indrukken zijn overweldigend. Hoe kunnen in een gebied als dit zoveel tempels en tempeltjes staan?
We zijn er drie dagen van 19 t/m 21 oktober 2012. Na een reis van Mandalay naar Bagan gaan we 's avonds het gebied in en genieten vanaf één van de pagodes van een mooie zonsondergang.

De tweede dag

Vandaag sta ik om 4.30 op en met nog een aantal reisgenoten gaan we in het stikkedonker op de fiets naar een pagode. We klimmen naar de top om te wachten op de zonsopgang. Zo rond 5 uur wordt het steeds lichter en om 6.10 uur komt de zon daadwerkelijk boven de horizon. Het is een prachtig schouwspel waarvan we een paar uur genieten, alvorens terug te gaan naar het hotel voor het ontbijt.

We gaan later met paard en wagen op excursie en bezoeken verschillende pagodes en tempels. Niet alleen de buitzenzijde van de tempels is mooi, maar er zijn ook prachtige beelden en schilderingen in de tempels te zien. Het is een heel relaxte tour in de prima wagentjes. De tocht eindigt met een uitgebreide lunch. De middag is voor zwemmen, een drankje, de was en ander nodige zaken.

bagan3

De derde dag

De derde dag genieten we ook nog van het indrukwekkende Bagan. Vandaag ben ik weer vroeg op voor de zonsopgang en met nog een paar groepsleden fiets ik weer in het donker naar een mooie plek. De ochtendnevel geeft het schouwspel iets mystieks.
Na dit fantastische gebeuren fietsen we door naar Old Bagan voor een ontbijt. Dat nemen we bij familierestaurant Yar Pyi, waar we ook een hele rij monniken langs komt voor het ophalen van hun eten.
Daarna maken we een mooie fietstocht in de omgeving en bezoeken de Mahabodi Pagode, de Bu Paya en de Gaw Daw Palin Tempel.

De dag wordt besloten met een leuke boottocht op de Ayeyarwaddy. Met een hapje en een drankje wordt het een gezellige boel met een prachtige zonsondergang op de achtergrond.