(Leestijd: 2 - 3 minuten)

reisroute in 2017 door o.a. SingaporeSingapore in 2017

Donderdag 9 november 2017 komen we vanuit Maleisië om 12.00 uur bij de grens. Het is de laatste etappe van de drieweekse reis die in Thailand begon en via Maleisië nu in Singapore eindigt.

Voor het verslag van het gedeelte van Thailand: klik hier
Voor het verslag van het gedeelte door Maleisië: klik hier
De Routebeschrijving van Djoser: klik hier

Aan de grens gaan alle formaliteiten vrij snel en we zijn dus snel bij hotel Boss. Een groot hotel met een enorme lobby, maar wel een kleine kamer.

Hoogbouw in SingaporeManja wil vanmiddag met mij op stap en in de stromende regen lopen we naar de metro. Als we op de plaats van bestemming zijn stortregent het nog steeds en we blijven een tijdje schuilen tussen de hoge kantoorgebouwen. Maar dat duurt me te lang en we lopen met de paraplu omhoog verder. Aan de haven schuilen we verder in een bar bij een kop koffie en een biertje. Als het wat droger wordt bekijken we de oude wijk waar o.a. een standbeeld van Raffles staat. Later moeten we weer schuilen met een kop koffie want het weer werkt vandaag niet echt mee. Maar tussen de buien door komen we steeds verder. En het blijft daarna gelukkig ook droog. We zien Merlion, dat het beeldmerk van Singapore is: een water spuwende leeuwvis.
We lopen om de haven heen naar Marina Bay, waar het gigantische hotel staat met een boot als dak met daarin een groot zwembad, palmbomen, enz. Alles hier in de omgeving is indrukwekkend en bovenmenselijk groot. Zowel het gigantische shoppingcenter met een kanaal met bootjes erin als het hotel zelf. Om 20.00 uur is er een lichtshow en alle gebouwen doen mee en ook spuiten er allerlei fonteinen.
Tot slot vn de dag lopen we naar Chinatown en eten daar lekker.

Vrijdag 10 november is alweer de laatste dag!
Na het ontbijt ga ik weer aan de wandel. Ik loop via de mooie Sultan Moskee naar het Raffles Hotel, dat voor een groot deel in de steigers staat, maar waar ik toch binnen nog aan de koffie kan. Het is erg mooi. Vervolgens bezoek ik Little India, dat niet echt een interessante wijk is. Wel veel Indiase winkels, maar geen intiem sfeertje. Allemaal brede straten. In de tempel daar is het wel erg druk met allerlei ceremonies en het is leuk om daar tussendoor te lopen. Religie kan dus ook heel relaxed zijn. Ook kun je er eten, maar dat sla ik maar even over.
Ik ga lunchen in de foodcourt nast het hotel en relax daarna aan het zwembad. Hoewel het vanmorgen stralend weer en snikheet was, komt vanmiddag de regen weer. Gelukkig zit ik bij het zwembad droog.
We eten in Foodalique, de foodcourt naast het hotel en nemen daar officieel afscheid van Ayla, de reisleidster. Om 20.00 uur worden we opgehaald voor de terugreis Van Changi Airport nar Schiphol.

Einde van een leuke reis. Af en toe wel erg toeristisch, zoals op de Cameron Highlands en Taman Negara en soms ook te weinig tijd om alles goed tot je te nemen, zoals in de steden Kuala Lumpur en Singapore. Het was snuffelen aan drie landen: Thailand, Maleisië en Singapore.