(Leestijd: 2 - 3 minuten)

2012: 3 dagen Cambodja

schilderen in Artisans d'AngkorIn december 2012 boeken Somsong en ik in Pattaya een 3-daagse trip naar Siem Raep in Cambodja. Een bezoek aan de Angkor Wat staat allang op ons verlanglijstje. Nu gaat het gebeuren!
Om 7.30 uur worden we opgehaald met een minibus en gaan naar Cambodja. We zijn om 13 uur bij de grens. Daar worden we opgewacht door een jongen die ons snel door de douane helpt. Wij krijgen een lunch en hij regelt de papieren.
schedels bij een tempel in Siem ReapIn Cambodja worden we weer door iemand anders opgevangen, die ons de gratis shuttlebus inloodst. Bij het eindpunt leidt hij ons naar een taxi, die ons naar Siem Raep moet brengen. Deze rijdt nogal langzaam (in Cambodja is de maximum snelheid 60 km!!), dus we komen laat aan. Bovendien weet de chauffeur ons hotel niet te vinden. We stappen uit bij een ander hotel, waar wonder boven wonder weer een minibus klaar staat, waarmee we naar het goede hotel rijden. Daar meldt zich onze gids, Nak, die ons de komende tijd gaat begeleiden.

We rijden nog naar Artisans d'Angkor, een handwerkcentrum waar jongeren opgeleid worden in de traditionele kunsten met steen en hout, maar ook lakwerk en schilderen.

Hierna gaan we naar The Killing Fields; de herinnering aan de periode dat Pol Pot een schrikbewind voerde waarbij miljoenen landgenoten om het leven zijn gekomen. We komen bij een tempel en er hangen verkleurde foto's met Engelse teksten.
Een glazen vitrine met een stapel schedels herinnert aan de terreurdaden.

Bezoek aan Angkor: oude tempels uit de Khmertijd

poseren in Angkor ThomDe volgende morgen worden we om 9 uur opgehaald. We bezoeken eerst Angkor Thom, een groot complex met verschillende tempels. We gaan via de Zuidpoort naar binnen, want dat is de mooiste ingang. Daarna rijden we naar de Bayon tempel, die in het centrum ligt.
We maken een stop bij het Olifantenterras, waar veel sculpturen van olifanten te zien zijn. Dan rijden we naar Ta Prohm, de tempel die bekend is vanwege de bomen die over het bouwwerk heen groeien. Een herinnering aan het feit, dat alle tempels in het verleden overwoekerd waren door het regenwoud. Het is een indrukwekkend gezicht en levert mooie plaatjes op. We sluiten de ochtend af met een bezoek aan Angkor Wat. Het is dan lunchtijd en dus niet zo druk. De tempel is mooi en hoog en we brengen lange tijd door. Vlakbij krijgen we de lunch en daarna doen we nog een extra excursie naar Banteay Srei, een niet zo grote tempel, maar met schitterende reliƫfs en beelden. Deze excursie valt buiten het programma en moet dus extra betaald worden. Maar het is de moeite waard.

dansen in Siem ReapOm 18.30 worden we in ons hotel opgehaald en rijden we naar het restaurant voor een dinnershow. Er is een uitgebreid buffet met uitstekende gerechten en er is voor alle smaken wat. Dat is dus heerlijk eten. De show met traditionele Cambodjaanse dansen is erg mooi. Prachtige kostuums en de dansen worden goed uitgevoerd.
De derde dag worden we om 8 uur opgehaald en vertrekken we naar de grens. Hier zijn we al om 10 uur. Als we door de grenscontroles zijn horen we dat onze minibus pas om 12 uur vertrekt, dus moeten we lang wachten.
Uiteindelijk zijn we om 18.30 weer terug in Pattaya.